CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

we + us... :)

Daisypath Friendship tickers

Followers

Tuesday, August 3, 2010

M.A.L.A.S

hai kgkawn sume~~~:) erm..entry x ni adlh M.A.L.A.S!!! ha...M.A.L.A.S ni agk2 korg la,, trmasuk dlm kategori pe ea?? heehe..bg sy la...sy lbh suke memgglnye "parasit"..hik3,, memg sejenis "parasit" yg sush nk buang kn??? tol x?? :P

erm..kte memg ptt mnjauhi "parasit" ini!!!! it's D.A.N.G.E.R~~~uuuuuu:))
M.A.L.A.S... adalah merupakn 1 penyakit sbnrnye.. secara jujurnyew,, (jujur la sgt!) sy sendr pm kerap dijangkiti "parasit" ini...heheeh..2 yg kekdg 2,, ble bru jew niat nk wat sOmtg.. ex: cr bhn tuk assgmnt~~~ haaa!!!! mula lah si "parasit" ni menjalar~~~~ hiks3!

"parasit" ni sememgnyew xde dlm kamus org2 yg berjaya~~ ini adlh kerana,, M.A.L.A.S itu merupakn slh 1 skp -ve yg merujuk kpd anti-kejayaan!! ni adlh 1 fakta yg ptt kte ketahui bersama :) ( ha,, fakta ni sy amik ngn sOmeone jg.. tp xtau la tul ke x..lau x,, jgn mrh sy taw hehehe:P )

tuk memenuhi entry sal topik M.A.L.A.S ni,, sy nk kongsi tetg beberapa kategori M.A.L.A.S yg kte sume leh amik sbg pgjrn :)) antaranye adlh:

1. MALAS MEMBACA
Sikap malas membaca membawa kesan yang cukup besar. Malas membaca bermakna banyak ilmu penting tidak akan diketahui seterusnya menjadikan kejahilan itu sebagai titik utama kegagalan. Kebanyakan CEO-CEO dunia kuat membaca.. Ini kerana ia memberi mereka idea-idea hebat semasa mengemudi sesebuah organisasi.. malah kita patut menyelami salah satu ungkapan mahsyur seperti all leaders are readers... semua pemimpin itu adalah pembaca... so kenalah banyakkan membaca kalo nak jadi hebat.. sesungguhnya dengan ilmu Allah menaikkan darjat manusia itu daripada manusia yang tidak berilmu kepada manusia yang dihormati kerana ilmunya..:)
Berbincang mengenai membaca ini sebenarnya ayat pertama Al-Quran yang diturunkan pada 17 Ramadhan di waktu baginda Rasulullah berada di Gua Hira' adalah berkait rapat dengan "Iqra".. iaitu,,, 'bacalah' dengan nama Tuhanmu yang menciptakan.

2. MALAS BERFIKIR
Ini juga satu gejala kronik melanda. Ada orang bijaksana tapi menyalahgunakan kebijaksanaan itu untuk perkara sia-sia. Apatah lagi orang malas yang mmg malas nak berfikir sudah tentulah ia telah membazirkan berjuta sel neuron otak yang dikurniakanNya untuk kita sume... So kita kenalah jadi insan yang bersyukur, gunakan akal ini untuk berfikir dengan rasional dan bijak. Jangan rosakkannya dengan perkara yg memudaratkan!! Bila kita berusaha untuk rajin berfikir maka semakin tajamlah daya pemikiran seseorang itu kerana banyak sel neuron yang aktif bekerja. Sebaliknya jika kita malas berfikir maka semakin banyaklah sel neuron 'mati' dan tidak aktif.

3. MALAS BERUSAHA
Ada orang nak cepat kaya tapi malas berusaha. Ada orang nak buat bisnes nak cepat kaya tapi malas nak berusaha untuk berjaya. Saya rasa tahap pemikiran seperti ini adalah kerana kurangnya ilmu dan pemikiran.. Ia menjelaskan kategori 1 dan 2 berkaitrapat. Kerana malas membaca dan malas berfikir membuatkan sesorang itu malas berusaha. Jika dia rajin membaca, mengetahui banyak perkara ajaib dalam hidup sudah tentulah dia akan rajin berfikir untuk masa depannya then kuat berusaha untuk mencapai apa jua yang diimpikan!!! :))

p/s: sO..jom kite ramai2 bOikot "parasit" ini drpd menjalar dlm kehidupan kite!!! aja2 fighting :)


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails