CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

we + us... :)

Daisypath Friendship tickers

Followers

Tuesday, January 11, 2011

DIMANAKAH TAHAP RUANG FIKIRAN KITA ?



Assalamualaikum….. kisah ini adlh utk renungan bersama !

Ada seorang pemuda yg tlh lama belajar di luar negara kembali ke tanah air dgn agkuh dan sombong. Di dalam benaknya kepalanya tlh lama tersimpan 3 pertanyaan yg dianggap tiada siapa yg blh menjawab soalannya. Suatu hari, dia telah bertemu dgn seorang imam tua di tempat tinggalnya.

Pemuda : Pak imam, bolehkah pak imam menjawab soaaln2 saya?

Pak Imam : Saya hamba Allah, dgn izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu.

Pemuda : Pak imam yakin? Profesor dan banyak org bijak pandai yg saya tanya tidak mampu menjawabnya.

Pak Imam : Saya akan mencuba setakat yg saya mampu. Insya-Allah!

Pemuda : Begini soalannya,

1. Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukkan kewujudannya?
2. Apakah itu ‘takdir’ ?
3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka dimasukkan ke dlm api neraka yg dibuat dari api? Tentu tidak menyakitkan bg syaitan kerana mereka memiliki unsur yg sama! Apakah Tuhan tidak terfikir sejauh itu?

Dengan spontan, Pak Imam tersebut telah menampar pipi si pemuda itu dgn tamparan yg amat kuat !!!

Pemuda : (sambil menahan sakit) Kenapa Pak Imam marah kpd saya?

Pak Imam : Saya tidak marah. Tamparan itu adlh jawapan saya utk 3 pertanyaan yg awak utarakan tadi !

Pemuda : Maksud Pak Imam ? saya langsung tidak faham !

Pak Imam : Bagaimana rasa tamparan saya ?

Pemuda : Tentu sahaja saya merasa sakit dan pedih…!

Pak Imam : Jadi,, awak percaya sakit itu ada ?

Pemuda : Tentulah….

Pak Imam : Tunjukkan pada saya sakit itu wujud ! atau bagaimanakah rupanya ?

Pemuda : Tak boleh Pak Imam…..

Pak Imam : Itulah jawapan saya bg pertanyaan pertama awak. Kita semua merasai
kewujudannya Tuhan namun, kita tidak mampu melihat kewujudannya.

Pemuda : (diam tanpa kata)

Pak Imam : Adakah malam tadi awak telah bermimpi atau telah mengetahui bahawa saya akan menampar awak… ??

Pemuda : Tidak.

Pak Imam : Adakah awak pernah terfikir akan menerima tamparan dari saya hari ini ?

Pemuda : Tidak pernah !

Pak Imam : Itulah yg dinamakan ‘takdir’ !!! Daripada apakah tangan yg saya gunakan untuk menampar awak dibuat?

Pemuda : Dari kulit dan daging ?

Pak Imam : Bagaimanakah rasanya tamparan saya ?

Pemuda : Sakit dan pedih !!

Pak Imam : Itulah jawapan saya bagi soalan ke-3 ! Walaupun syaitan dibuat drpd api, jika Tuhan berkehendakkan, maka neraka akan menjadi tempat yg menyakitkan buat syaitan ! Walaupun asal usulnya yg sama !!!

Pemuda : Allahuakbar ! Allah Maha Besar !!



P/s : “Alangkah terasa hidup ini sia-sia, ruang fikiran hanya dgn ilmu dunia,,, Alangkah ruginya yg pergi, jika amalan bukan utk negeri abadi!”
Renugkanlah wahai manusia….. Wassalam~~~
Related Posts with Thumbnails