CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

we + us... :)

Daisypath Friendship tickers

Followers

Wednesday, August 3, 2011

Rahsia Rambut Lelaki Sikh

Assalamualaikum sume...

erm... selamat berbuka pose sume =)) mesti da kenyang an? hehehe... entry ni xde kaitan ngn makanan ke... kuih muih berbuka ke... sbb tjuk enty pm kite da taw an.. hehe.. actually,, sy tertarik tuk berkongsi entry sal rahsia rambut lelaki sikh ni.. sbb.... da lme saaaannnngaaaaattttttt da sy tertanya-tanya tentang ni... sememangnya ia menimbulkn persoalan dlm fikiran sy...

"erm..,, sbnarnye pe ea kt kepala org sikh ni?? " erm.... lbh kurg cm2 la persoalan yg timbul dlm benak fikiranku selama ni... nk tnye org pm... xde lak member sikh... heheh... anywy.. tQ KOSMO! sbb mendedahkan rahsia ini..... =))



ha... ni la jawapannya :

BAGI penganut agama Sikh, menyimpan rambut panjang sejak kecil adalah satu amalan yang dituntut. Tuntutan yang melambangkan kesyukuran kepada tuhan itu tidak mengecualikan jantina.

Bahkan setiap helaian bulu atau rambut yang tumbuh tidak boleh diganggu bentuk asalnya kerana ia adalah salah satu ciptaan tuhan.

“Ia perlu dibiarkan dalam keadaan semula jadi tanpa mengubah kejadiannya. Setiap penganut Sikh dituntut mengikuti falsafah ini, jika tidak mereka akan dianggap berdosa besar,” kata Presiden Institut Falsafah, Penyelidikan dan Pendidikan Sikh (InSPIRE), Prof. Madya Autar Singh.

Bagi masyarakat Sikh, mereka berpegang kepada 5K yang menjadi tuntutan agama iaitu :-

1. rambut (kesh)
2. sikat kayu (kangga)
3. gelang besi (khada)
4. senjata kerambit (kirpan)
5. seluar dalam khas (kelshaira).



DARI ATAS: Sikat kayu, gelang besi dan kerambit merupakan antara peralatan yang dimiliki oleh setiap penganut Sikh.


Tahap kesetiaan penganut Sikh dapat dilihat apabila mereka mempraktikkan 5K yang diwajibkan kepada mereka dan pada hari pembaptisan untuk menjadi seorang Sikh yang taat.

Bagaimanakah penganut Sikh menjaga rambut dan bulu di badan mereka? Autar Singh menjelaskan, setiap penganut Sikh dituntut menjaga kebersihan rambut dan bulu yang tumbuh di badan mereka.

“Kami perlu mencuci rambut dengan kerap dan sapu minyak kelapa pada rambut sebelum disikat dengan sikat khas (kangga) dua kali sehari atau lebih bagi menjaga kesuciannya.

“Sehubungan itu, setiap kaum lelaki dituntut memakai serban dan wanita sekadar memakai selendang di kepala selain digalakkan memakai serban,” katanya ketika ditemui di Pusat Aktiviti Belia Sikh Titiwangsa, Kuala Lumpur.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails